Logbooks Lab Maintenance Evaporator_1 Evaporator_2 Laser cutter Target Production Test-Stand RH-ISAC RH-Cyclotron RH-Meson Hall RH-Beamlines RH-ARIEL
  RH-Cyclotron, Page 5 of 10  Not logged in ELOG logo
Entry  Tuesday, March 14, 2017, 17:28, Jason Kapalka, Cyclotron, Maintenance, Lower resonator removal simulation exercice 
A simulated removal of a lower resonator from the Cyclotron tank was attempted by the RH group using the 
service bridge, lower resonator trolley, lower resonator attachment, and the (soon to be) attached lower 
resonator removal procedure on 2017-02-27. Prior to aligning the attachment over a lower resonator, a small 
Entry  Tuesday, March 14, 2017, 17:57, Jason Kapalka, Cyclotron, Standard Operation, Lid raising and lowering operations 
Lid up (Attempt #1)

Pre-indexed 
Entry  Tuesday, January 09, 2018, 15:54, Jason Kapalka, Cyclotron, Standard Operation, Lid-up sequence (in-tank work) 
2018-01-09
07:00-10:00 - Pre-job meeting, informed main control room of operation startup, lowered inflector (Operations 
Group)
Entry  Friday, February 23, 2018, 15:44, Jason Kapalka, Elevation Jack, Repair, Replacement of Elevating System wiring 
On January 8, 2018, while troubleshooting the Cyclotron Elevating System during the lid-up operation, the
insulation on the three motor drive wires were repaired (w/ electrical tape) and the two motor brake wires were
replaced (w/ crimped butt splices) between the horizontal conduit below the Cyclotron and the terminal block on
Entry  Monday, March 18, 2013, 15:12, Isaac Earle, Cyclotron, Maintenance, Cyclotron Magnet Face Gap Measurements 8x
Measurements of the cyclotron magnet face gap were taken on March 15, 2013 at two locations around the tank with the cyclotron lid in the fully raised
position (the lid had been raised until the upper limit switches caused the control system to stop travelling).  The purpose of the measurements is
to establish an independent means of verifying correct lid height before beginning in-tank remote handling activities at the start of a shutdown period.
Entry  Wednesday, September 30, 2015, 11:26, Isaac Earle, Elevation Jack, Standard Operation, Station 9 Jack Right Side - Unusual Wear Investigation 7x
The following people were consulted regarding the unusal wear noticed on jack station #9 right side
Neil Wong:  Neil inspected the jack parts.  Based on the wear and condition of the grease he thought that the wear wasn't recent
and that the parts are ok to use.  Neil supported assembling the parts w/o grease and measuring clearances and backlash  worm gears & jack
Entry  Wednesday, September 30, 2015, 11:52, Isaac Earle, Elevation Jack, Standard Operation, Station 9 Jack Left Side - Inspection & Service Status 15x
The left side jack was disassembled and cleaned.  It was discovered that the left side had been rebuilt with a new jack nut (similar to the three
spare jack nuts in the RH machine shop).  This nut had been machined as is required to fit the bearing races on and fit the nut into the jack nut
case.  The jacking case and lid also were machined to accommodate the different size rings for both ends of the nut  This rebuild may have been
Entry  Tuesday, February 16, 2016, 16:32, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE1 Probe Removed from Cyclotron 
The HE1 Probe was removed from the cyclotron this morning following the procedure in Document-126165 (currently in draft status, to be released after
the probe has been reinstalled).  The procedure took approximately 2 hours from when the trolley was put into the tank until when it was removed from
the tank with the probe.  The procedure took from 8am - noon including putting the bridge into the cyclotron, and removing the probe from the trolley
Entry  Friday, February 19, 2016, 10:17, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE1 Probe Installed in Cyclotron 
 The HE1 Probe was reinstalled into the cyclotron this morning following Section 3.2 in Document-126165 (to be reviewed and released after camera
view screen captures added).  The procedure took approximately 1 hour from when the trolley was moved into the cyclotron tank until when it was removed.
 Camera view screenshots were captured throughout the procedure and the probe head was inspected with the left outrigger camera after installation
Entry  Thursday, February 09, 2017, 15:21, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE2 Probe Removed 
 The HE2 probe was removed from the cyclotron today following the
procedure in Document #126165.  An orbital bridge position of 247.35° provided better alignment than 247.2
from the procedure.  The probe signal head was intentionally left in the "up" position by Diagnostics Group which did not cause any issues
Entry  Tuesday, February 21, 2017, 13:40, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE2 Probe Returned to Cyclotron 
 The HE2 probe was reinstalled in the cyclotron this morning following the procedure in Document #126165.  An orbital bridge position of 247.35°
was used (same as for the removal on Feb 9th).  The installation went smoothly.
Entry  Thursday, January 25, 2018, 17:16, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE1 probe removed 
 The HE1 probe was removed from the cyclotron today using the procedure in Document 126165.  The reason for removal is so that Probes Groups
can attempt to repair a problem with stuck probe head drive.  Due the failure, the probe head was almost at the inboard travel limit (towards cyclotron
center post) at the time of removal. Additional cut-outs were added to the HE probe frame to accommodate the probe head and ribbon cable wheel which were
Entry  Wednesday, January 31, 2018, 11:20, Isaac Earle, Cyclotron, Standard Operation, HE1 probe reinstalled 
 HE1 probe was reinstalled in the cyclotron this morning as per the procedure in Document 126165.  Hardware for the probe head motion had been
repaired/replaced by Probes Group, so the probe head could be put in the fully retracted position.  The job went smoothly and nothing unusual was
encountered.
Entry  Tuesday, February 07, 2012, 18:09, Grant Minor, Service Bridge, Repair, Service Bridge Center Post Bearing Maintenance and Orbit Counter (2011/2012) Stripped_Orbit_Limit_Belt_Sept_23_2011.JPGBridge_Belt_Repair_Fall_2011.JPGOrbit_Counter_Wheel_Just_Before_Skip_Point.JPGD7900_detail_Feb_7_2012.JPGCyclotron_Orbit_Counter_Wheel_emails_Mar-Sep_2011.pdf
Repair of Orbit Limit Switch Plastic Belt
During the fall of 2011, Remote Handling discovered that a plastic toothed belt had stripped in the Cyclotron
Bridge orbit limit switch mechanism.  This toothed belt is supposed to wrap around the stationary outer race/chassis of the center-post bearing on
Entry  Tuesday, February 14, 2012, 15:40, Grant Minor, Trolley, Standard Operation, 2C Removal - all 4 QDLs were actuated remotely this year! 2C_probe_Feb_14_2012_labelled.JPG2C_probe_solenoid_5_Feb_14_2012_labelled.JPG
Today Remote Handling staff (Maico Dalla Valle, Travis Cave) used the Remote Handling 2C probe removal trolley to remove the probe assembly from inside
the Cyclotron.  This is a regular yearly MRO task that is done every shutdown.
This task involves lining up the 2C trolley on the service bridge with the 2C probe assembly remotely with cameras, using a set of alignment markings
Entry  Tuesday, January 29, 2013, 18:49, Grant Minor, Elevation Jack, Standard Operation, Lid-up complete - summary notes Jacks_Station_6_and_4_Procedure_Jan_12_2012_122.jpg
Lid-up was first attempted yesterday (Jan 28th) by Dan Louie, Arthur Leung, and Maico Dalla Valle.  They experienced problems with Station 9 continually
tripping the system and were not successful.
This morning again there were problems raising the lid above ~1 inch due to tripping at station 9.  It was observed that the mechanical counter
Entry  Wednesday, January 30, 2013, 14:44, Grant Minor, Elevation Jack, Standard Operation, Further lid-up notes from Dan Louie Dan_Louie_Lid-Up_e-mail_30Jan2013.pdf
Dan Louie's e-mail comments from 30 Jan 2013 are attached.
- Grant
Entry  Monday, February 04, 2013, 13:52, Grant Minor, Service Bridge, Repair, Hydraulic cylinder failure on service bridge 6x
The hydraulic cylinder on the West side of the service bridge (used to raise the bridge for insertion into the Cyclotron) failed this morning, leaking
oil in the vault tunnel.  Most likely this was due to a failed seal or gasket.
Maico Dalla Valle has removed both the East and West cylinders for refurbishment and is pursuing repair kits from Hyseco.
Entry  Wednesday, February 06, 2013, 17:42, Grant Minor, Elevation Jack, Maintenance, In-situ jack power screw lubrication inspection - Stations 9, 10, 11, and 6 16x
Due to concerns raised regarding the state of the lubrication of the power screws at Station 9, the lubrication was visually inspected by me and Ron
Kuramoto on February 4th.
Photos are attached.
Entry  Wednesday, February 06, 2013, 17:50, Grant Minor, Elevation Jack, Maintenance, Service records compiled by G. Minor Cyclotron_Elevation_Maintenance_Rotation_Record_17Dec2012.pdf
Attached is a compiled record showing the years of service of the jacks, upper bearing, and gear reducers, prepared by Grant Minor on December 17 2012.
ELOG V2.9.2-2455